Systemic aspect in consideration of the concept "Business environment" of the enterprise
Abstract
The activities of any enterprise are influenced by the environment in which it operates. The business environment includes all external factors that affect operations, including customers, suppliers, government regulations and economic conditions, etc. This concept refers to various micro and macro factors that can potentially affect the success or failure of any business venture. These factors range from local economic conditions to global political trends.
All businesses must consider their surrounding business environment (in both strategic and tactical decisions) to make informed decisions regarding their strategies, operations and financial performance. By understanding the interactions between the various components of a given environment, companies can better anticipate how these components will affect their profits, competitiveness, and other performance indicators. This article provides a comprehensive overview of what the business environment is and proposes an interpretation of this category from the point of view of a systems approach.
About the Authors
A. V. BondarchukRussian Federation
Bondarchuk A.V., Doctor of Economics, Associate Professor
N. V. Zhuravleva
Russian Federation
Zhuravleva N.V., senior lecturer
References
1. Забазнова, Т.А. Сущность бизнес-среды и предпринимательской среды в сельских территориях // Вестник Ростовского государственного университета. - 2009. - Т. 7. - № 2. – С. 35-41
2. Калинкович, В.А. Понятие бизнес-среды в теории активных систем / В. А. Калинкович // Экономический рост Республики Беларусь: глобализация, инновационность, устойчивость: материалы XVI Международной научно- практической конференции, Минск, 19 мая 2023 г. / Белорусский государственный экономический университет; [редакционная коллегия: А. В. Егоров (ответственный редактор) и др.]. – Минск : ГУ «БелИСА», 2023. – С. 19.
3. Судакова, Н.Ю. Формирование (развитие) бизнес-среды региона учебно-методическое пособие / Н. Ю. Судакова. – Йошкар-Ола: Поволжский государственный технологический университет, 2016. – 108 с.
4. Дороболюк, Т.Б. Системная парадигма деловой среды: модель-объект / Т.Б. Дороболюк // Вестник СибАДИ. – 2012. - №5. - С.24-31.
5. Острякова А.Ф. Влияние элементов бизнес-среды на развитие инновационного предпринимательства / А.Ф. Острякова. - Электронный ресурс: https://cyberleninka.ru/article/n/vliyanie-elementov-biznes-sredy-na-razvitie-innovatsionnogo-predprinimatelstva (дата обращения: 27.04.2024).
6. Бикеева, М.В. Инструменты оценки окружения современного бизнеса / М.В. Бикеева // Менеджмент в России и за рубежом. - 2018. - № 2. – С. 57-64
7. Перфильев, С.В. К вопросу об определении понятия «предпринимательская среда» / С.В. Перфильев, С.В. Авилкина // Российское предпринимательство. - 2019. - Том 20. - № 2. - С. 559-574.
8. Левушкина, С.В. Интегрированная совокупность факторов предпринимательской среды и тенденции их развития. / С.В. Левушкина // Современные исследования социальных проблем (электронный научный журнал). [Электронный ресурс]. URL: http://www.sisp.nkras.ru.
Review
For citations:
Bondarchuk A.V., Zhuravleva N.V. Systemic aspect in consideration of the concept "Business environment" of the enterprise. Social-economic and technical systems: research, design and optimization. 2024;(2):165-173. (In Russ.)






