Preview

Social-economic and technical systems: research, design and optimization

Advanced search

Inclusive Educational Environment in The Russian System of Higher Education

Abstract

The article focuses on the study of contradictions between the provisions of legislative acts to ensure equal access to high-quality higher education for all citizens and the inefficiency of mechanisms for their implementation. The focus of educational policy is on the humanization of society and the society’s rejection of the values of a person with special needs. There was carried out the theoretical analysis of possibilities of inclusive information and the educational environment of a university in the process of forming disabled students’ competence. 

About the Author

L. V. Bazarova
Naberezhnye Chelny Institute of Kazan (Volga region) Federal University
Russian Federation

candidate of philological Sciences, assistant professor 



References

1. Гордиенко Н. Особенности интериоризации социальных норм детьми с инвалидностью // Социальные измерения общества. Выпуск II. М.: Институт социологии НАН, 2008. – С.367-382.

2. Денисова О.А. Стратегия и тактики подготовки педагогов инклюзивного образования // Дефектология, 2012. – № 3. – С. 81-90.

3. Кутепова Е.Н. К вопросу подготовки специалистов для реализации инклюзивной практики в системе образования // Инклюзивное образование: методология, практика, технология: материалы Междунар. науч.- практ. конф. / Моск. гор. психол.-пед. ун-т; редкол.: С. В. Алехина [и др.]. Москва, 2011. – С. 218-220.

4. Ливенцева Н.А. Обзор современных зарубежных исследований по проблемам инклюзивного образования: научные исследования из периодических изданий США и Европы по инклюзивному образованию за период с 2006 по 2011 гг. // Психологическая наука и образование, 2011. – №3: Включающее образование: осмысление инклюзивной практики. – С. 114-121.

5. Хасанова А.С. Формирование инклюзивной компетентности у учителей начальных классов в условиях инклюзивной школы при работе с детьми с различными нозологиями // Молодой ученый, 2017. – №14. – С. 668-670.


Review

For citations:


Bazarova L.V. Inclusive Educational Environment in The Russian System of Higher Education. Social-economic and technical systems: research, design and optimization. 2022;(1):120-126. (In Russ.)

Views: 2


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1991-6302 (Online)