Evaluation the effectiveness of various machine learning methods in predicting student academic performance
Abstract
The article examines the possibilities of using machine learning to predict student performance in the context of a modern educational environment with evergrowing volumes of data. Key aspects of evaluating the effectiveness of various machine learning algorithms are analyzed. Attention is focused on the importance of adequate metrics, strict validation of models, and consideration of ethical considerations when implementing forecasting technologies.
About the Authors
V. V. ChernykhRussian Federation
Candidate of Technical Sciences
A. V. Balalaechnikov
Russian Federation
Senior Lecturer
References
1. Вилкова К.А. Учебная аналитика в традиционном образовании: ее роль и результаты / К.А. Вилкова, У.С. Захарова // Университетское управление: практика и анализ. – 2020. – Т. 24. – № 3. – С. 59–76
2. Fernandes E. et al. Educational data mining: Predictive analysis of academic performance of public school students in the capital of Brazil // Journal of Business Research. 2019. No. 94. P. 335-343.
3. Царькова Е.Г. Учебная аналитика в дистанционном обучении: особенности применения и перспективы развития / Е.Г. Царькова // Прикладная психология и педагогика. – 2022. – Т. 7. – № 3. – С. 54–66.
4. Алпатов А.В. Применение машинного обучения для анализа образовательных результатов студентов вузов // Информационные и математические технологии в науке и управлении. 2023. № 4(32). С. 67-78.
5. Егорова Е.С., Попова Н.А. Data Mining в образовании: прогнозирование успеваемости учащихся // Моделирование, оптимизация и информационные технологии. 2023. № 11(2). URL: https://moitvivt.ru/ru/journal/pdf?id=1325 (дата обращения: 30.04.2025).
Review
For citations:
Chernykh V.V., Balalaechnikov A.V. Evaluation the effectiveness of various machine learning methods in predicting student academic performance. Social-economic and technical systems: research, design and optimization. 2025;(3):231-241. (In Russ.)






